Saturday 30 August 2014

PACKING 101

Tiden går skummelt fort når det er en uke til flytting, og plutselig var det bare en helg igjen. Og så var det litt over en dag igjen. Jeg har to store og en liten koffert nede i stuen, en av de helt ferdig pakket. Jeg er uvenner med vekta (...koffervekta), og planlegger konstant noe om flyttingen i hodet mitt. Pakking, reise-antrekk, avskjeder, middager, ikea-shopping og mye annet. Når jeg legger meg har jeg 1000 tanker i hodet mitt, som den siste uken har holdt meg våken i noen timer. Jeg har et hav av forskjellige følelser i meg, men mest av alt er jeg spent. Jeg har de siste dagene kommet til den konklusjonen at hva jeg får med meg i kofferten ikke er det viktigste lenger. For det dette handler om er at jeg skal flytte til London, med drømmekjæresten, i drømmeleiligheten, for å starte drømmestudiene. Alt annet er mindre viktig. (Klisjé). Men, selvfølgelig vil jeg fylle opp koffertene mine med mine 2 x 20kg + 1 x 10 kg. Hvis du og skal gjøre det, kan du følge mine superpakketips;


1. Start tidlig. Jeg har lenge gått å ventet på den dagen når jeg endelig kunne pakke ned klærne i koffertene mine. Selvfølgelig kan jeg ikke gjøre dette for tidlig, siden jeg skal bruke klærne mine. Men, det jeg kunne gjøre tidlig, var å finne fram hva jeg ville ha med meg. Jeg gikk tidlig gjennom hele skapet mitt, kastet mye, og fant frem det jeg ville ha med. Siden jeg ikke visste helt hvor mye jeg fikk plass til, organiserte jeg det slik at jeg hang opp de klærne jeg visste jeg ville ha med meg, i tillegg til at jeg la noen i en pose som jeg var usikre på. Når jeg har pakket det ned nå fikk jeg plass til veldig mye, men noen av de plaggene i "kanskje-posen" min ville jeg ikke bruke plass på/ ha med alikevell.

2. Prioriter. Når du flytter til en annen by i Norge og gjerne kjører bil, kan du få med deg veldig mye. Da er det lett å ta med seg alt. Men, når du har begrenset koffertplass og kg, må du prioritere hva av klærne/tingene dine du vil ha med deg. Mine prioriteringer har vært klær, jakker, sko og vesker, noe jeg vet at jeg bruker mye og liker å bytte ut. Jeg har valgt klær som jeg bruker mye/liker godt, og som er passende til høsten/vinteren som begynner nå fremover. Jeg vet at jeg bruker mye jeans, skjørt, skjorter og vesker f.eks., og da har jeg priotert mye av disse klærne. Jeg har ikke prioritert sommerklær og sko for eksempel, som jeg kan ta med meg senere i år eller noe. Jeg har og en god del bøker, skolebøker/kokebøker/andre bøker, som jeg er veldig glad i å prøver å få med meg, men som selvfølgelig veier en del. Her må jeg prioritere litt hva som er viktigst, og tenke praktisk i forhold til hva jeg kan putte i håndbagasjen osv.

3. Håndbagasje. Det er lett å fokusere på de to store koffertene mine med 20 kg hver, men noe som er minst like viktig er håndbagasjen. Bagasjen din blir gjerne kastet rundt på bånd, og kan og bli mistet/ødelagt/forsinket. Håndbagasjen derrimot, har du med deg hele tiden. Derfor er det der jeg skal pakke ned de få knusetingene jeg skal ha med meg (som jeg ikke vil skal bli ødelagt) og flere av bøkene mine (som veier en del). I tillegg liker jeg å ha en del av klær/smykker/ medisiner/ litt sminke eller andre gjenstander som er "viktige"/"verdifulle" for meg. Jeg kan ha 10 kg i håndbagasje, og det betyr at jeg kan ha en god del bøker stuet oppi den lille kofferten. I tillegg har jeg kameravesken min med speilrefleksen i, og macen min og de andre kamerane mine oppi håndbagasje-kofferten.

4. Antrekk. Du tenker kanskje ikke at antrekket du har på deg på flyttedagen er det viktigste å planlegge, men det kan være lurt å ha en god plan på det! Jeg tenker først og fremst ikke "mote-riktig" om dette, men selvfølgelig praktisk. Jeg skal for eksempel reise i hatt, støvlene mine og vinterjakken min (sexy, gleder meg allerede). Dette er fordi det er plagg som tar stor plass, men som også er noe som jeg må/vil ha med meg. Utenom det tenker jeg selvfølgelig alltid at "comfort is key", så jeg elsker å reise i behagelige tights eller bukser, og med en lett og behagelig skjorte/genser til.

5. Shopping. Det frister gjerne å dra med seg mest mulig av tingene dine, og da gjerne for eksempel alt du har på badehylla, alt kjøkkenutstyr du har, fine sengetøy osv. Men, det er viktig å tenke gjennom hva du kan kjøpe (billig) der nede, og som da ikke trenger å ta opp plass og vekt i kofferten. Vi skal rett på storhandel på IKEA, Argos, Superdrug og andre butikker første dagen. Noe av det viktigste og billigste du kan shoppe med en gang du kommer ned, er toalettsaker. Jeg tar med meg mye av sminken min, men utenom det er toalettmappen min nesten tom. Shampo, balsam, tørrshampo, deodorant, tannkrem, neglelakkfjerner, hårspray, såpe, q-tips, sminkefjerner og alt annet lignende er ting du lett og billig kan handle når du kommer frem, og som kan veie en del til sammen. Skriv en handleliste over ting du trenger/mangler, og legg den inni den "tomme" toalettmappen din. Dette sparer deg for mye vekt og plass! (I tillegg er mye av dette billigere i utlandet enn i Norge!)

Lykke til med pakkingen!

Time has gone by so fast lately, and now it's only a bit more than a day until moving. I have two large and one small suitcase downstairs, one of them completely done packed. I spend most of my time planning something about the move, and my head is filled with lists and ideas. But, after all this stress, I have come to the conclusion that what I can fit in my suitcases is not the most important thing anymore. Even though it sounds really cliché, I realized a few days ago that I am moving to London with my boyfriend, into our dreamy new apartment and I am starting my dream education. So, right now that is what is most important, and what calms me down when I am a bit stressed out. But, of course I want to fill up my suitcases with as much useful as possible! My tips to you is to start early to figure out what you want to bring with you (have a full closet declutter!), make the right priorities about what you want to/should bring when it comes to clothes (what you wear a lot/need in the season) and other stuff,  remember that you can fill up your hand luggage with heavy books and fragile stuff, in addition to the stuff you are the most afraid to loose (in case something happens to your suitcase), plan your outfit in advance (wear your biggest/heaviest jackets and shoes for instance) and last but not least; remember that if you forget something/ can't find room for something, you can always buy it when you get there. Plan a shopping list instead of bringing stuff like shampoos, conditioner, tooth paste and so on, that takes up both a lot of space and weight! Good luck with your packing!


No comments:

Post a Comment